Tesla za minulé čtvrtletí opět vykázala zisky a letos plánuje prodat přes 500 000 aut

Produkční verze Modelu Y (Foto: Tesla)

Tesle se během posledního kvartálu minulého roku podařilo opět prodat rekordní počet vozů a zároveň poprvé v historii překonat metu 100 tisíc prodaných automobilů. Automobilka konkrétně prodala 92 620 Modelů 3 a 19 475 Modelů S/X, což dohromady činilo 112 095 vozů dodaných zákazníkům. Analytici tak počítali, že Tesla stejně jako minulé čtvrtletí dosáhne zisku, což se automobilce i tentokrát povedlo, opět ale překonala očekávání. Odhady analytiků hovořily o zisku 1,72 dolarů na akcii (non-GAAP), zatímco výsledný zisk skončil na hodnotě 2,14 dolarů (non-GAAP), což je mimochodem druhá nejvyšší hodnota v historii firmy. Většího zisku automobilka dosáhla pouze ve třetím kvartálu roku 2018 (2,9 dolarů za akcii (non-GAAP)). Dle všeobecně uznávaných účetnických principů (GAAP) byl zisk za čtvrtý kvartál 0,58 dolarů za akcii. Celkový zisk dle GAAP tak za minulý kvartál činil 105 milionů dolarů, což je o 38 milionů dolarů méně než za kvartál třetí. Celoroční ztráta se dle GAAP účetnictví pohybuje na 5 dolarech, dle hodnot vypočtených dle metod Tesly automobilka nakonec skončila v malém zisku 0,03 dolarů na akcii.

Díky rekordním prodejům Tesle poměrně výrazně narostl příjem z automobilové divize, celkový příjem nakonec činil 7,38 miliard dolarů, což opět překonalo očekávání analytiků. Elon Musk mimochodem zmínil, že celkový příjem za minulý rok přesahoval 20 miliard dolarů, a to bez využívání jakékoliv tradiční reklamy. Zisk před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA) je o necelých 100 milionů dolarů vyšší než za třetí kvartál, snížení GAAP zisku tak bylo vzhledem k nižší EPITDA marži zapříčiněno někde v této oblasti. Hrubá marže u vozidel zůstává téměř stabilní na 22,5 %, stejně tak se celková hrubá marže od třetího kvartálu téměř nezměnila a současně je na 18,8 %. Tesle se zato povedlo o 0,8 % zvýšit provozní marži, která se teď tak pohybuje na 4,9 %.

Automobilka již třetí kvartál po sobě vykázala kladné free cash flow, tentokrát tato položka i přes navýšení kapitálových nákladů činila 1 miliardu dolarů.  Hodnota kapitálu Tesly tak momentálně dosahuje 6,28 miliard dolarů. Za navýšení kapitálových nákladů byly zodpovědné investice do Giga Shanghai (nový název pro Gigafactory 3) a do výrobních linek na Model Y. Jeho výroba již mimochodem byla spuštěna, o čemž si můžete víc přečíst v tomto článku.

Nárůst ceny akcií Tesly po oznámení finančních výsledků za 4. čtvrtletí 2019 (Zdroj: Google)

Akcie Tesly za poslední čtvrtrok zaznamenaly obrovský nárůst, který se s oznámením výsledků ještě zvýšil. Cena za jednu akcii narostla o více než 10 % na rekordních 650 dolarů. O finančních výsledcích a dalších věcech se již tradičně rozpovídal Musk v rámci konferenčního hovoru s akcionáři. Kromě CEO Tesly se hovoru zúčastnil také finanční ředitel Zachary Kirkhorn a další lidé na vedoucích pozicích.

Giga továrny

Kirkhorn se ve svém úvodním slovu dostal k továrně Giga Shanghai, konkrétně k jejímu současnému zavření z důvodu vládního nařízení v rámci opatření vůči koronaviru 2019-nCoV. Finanční ředitel Tesly počítá se zpožděním produkce o jeden až jeden a půl týdne, přesná data se ale mohou měnit v závislosti na šíření viru. Kirkhorn uvedl, že by zavření továrny mohlo mírně ovlivnit zisky v tomto kvartálu, nemělo by ale jít o nic velkého, jelikož se Giga Shanghai zatím na příjmech Tesly podílí jen minimálně. Tesla také monitoruje, zda by případně nemohlo dojít k výpadku dodávek dílů z Číny do Fremontu, dle Kirkhorna má ale automobilka k dispozici dostatek peněz, aby si s případnou situací poradila a zároveň pokračovala v expanzi. Současná teoretická výrobní kapacita Giga Shanghai dosahuje 150 tisíc kusů Modelu 3 ročně. Automobilka zároveň začala s výstavbou hal pro výrobu čínského Modelu Y, u něhož počítá s minimálně stejnou roční výrobou jako u Modelu 3.

Ve čtvrtletní zprávě se také objevilo pěkné srovnání výroby Modelu 3 ve Fremontu a v Šanghaji. Z plánků je evidentní, že Giga Shanghai má mnohem efektivněji uspořádané výrobní linky:

Srovnání výroby Modelu 3 ve Fremontu a Šanghaji (Zdroj: Tesla)

Elon Musk také potvrdil dřívější spekulace, že Tesla začala v malém měřítku spolupracovat na výrobě baterií s firmami LG a CATL. Více informací ohledně baterií plánuje Musk prozradit na prezentaci Battery & Powertrain Day, která by prý měla proběhnout v dubnu. Jediné, co k tomu byl Musk dále ochoten prozradit, byla skutečnost, že superkondenzátory od odkoupené firmy Maxwell Technologies jsou „důležitým dílem skládanky“.

V Tesla Factory v kalifornském Fremontu automobilka během čtvrtého kvartálu dosáhla roční kapacity výroby 415 tisíc vozů, což je hodnota, které dříve dosahovala továrna pod vedením NUMMI, společnou firmou GM a Toyoty. Tesla zároveň uvedla, že se tak podařilo i přes jednosměnnou výrobu Modelů S a X a ještě před začátkem výroby Modelu Y. Do poloviny roku 2020 by pak měla kombinovaná výrobní kapacita Modelů 3 a Y narůst na 500 tisíc vozů ročně. Společně s Modely S a X by tak Tesla jen ve Fremontu měla být schopna vyrobit 590 tisíc vozů za rok.

Rozpis aktuální výrobní kapacity v jednotlivých továrnách Tesly (Zdroj: Tesla)

Vozový park

Modely S a X stále využívají starší typ baterií 18650, dle Muska ale v průběhu let došlo ke značnému vylepšení chemie uvnitř baterií a ty tak momentálně nabízejí větší dojezd, než je uvedeno na webu automobilky. Tesla totiž prý ještě neaktualizovala aktuální hodnoty dle EPA standardu. Model S by dle Kirkhorna měl dosahovat dojezdu kolem 608 kilometrů, zatímco Tesla uvádí 596 kilometrů. Dle Muska pak nebude trvat dlouho, než tento liftback umožní dojezd přesahující 400 mil, tedy 640 kilometrů.

Jeden z investorů vznesl dotaz, zda Tesla neplánuje do svých vozů instalovat zařízení pro příjem internetu ze satelitů Starlink, dle Muska to ale není potřeba, jelikož je v obydlených oblastech již internet dostatečně rychlý a s příchodem 5G sítě by se to mělo ještě zlepšit. Přijímat internet pomocí Starlinku by tak dávalo smysl jen v neobydlených oblastech, dle Muska o tom ale Tesla momentálně nepřemýšlí, nevylučuje ale, že se k tomu v budoucnu automobilka dostane.

Diskuse se stočila též na Cybertruck, konkrétně padl dotaz ohledně jeho výroby. Dle Muska má Tesla víc objednávek, než kolik dokáže vyrobit pick-upů za tři až čtyři roky (je ale třeba si uvědomit, že jde o nezávazné rezervace, které mohou být kdykoliv zrušeny). Podle Muska navíc veřejnost o tomto automobilu neví řadu důležitých věcí, bez kterých nelze plně ocenit, jak úžasný produkt to je. I tak je však zájem vysoký a automobilka se tedy musí zaměřit na navýšení produkce baterií. Tady je zajímavá Muskova volba slov, ani jednou totiž nezmínil Panasonic a naopak při zmínění zvyšování produkce baterií využíval slova typu „my“, čímž by mohl myslet pouze Teslu. Více bychom se měli dozvědět na již zmiňovaném Battery & Powertrain Day.

Elon Musk také zmínil, proč Tesla dosud nespustila výrobu tahače Tesla Semi. Důvodem je právě nedostatek baterií, kterých navíc Semi bude potřebovat víc než ostatní modely automobilky. Výroba tahače by tak akorát snižovala výrobní kapacitu ostatních vozů, což si automobilka nemůže dovolit. Je ale prý možné, že během letošního roku začne výroba Tesla Semi v omezeném množství. Tesla by také v budoucnu mohla vyrobit nějaký model pro větší množství osob, například MPV, opět ale jsou podle Muska problémem baterie. Nejde přitom jen o množství, ale i o kapacitu uložené energie. Pokud se bude dařit dále navyšovat energetickou hustotu, tak bude samozřejmě do jednotlivých vozů potřeba méně a méně baterií.

Autonomní řízení

Elon Musk dříve uváděl, že by funkce autonomního řízení měla být dokončena do konce loňského roku. Tesla je momentálně poměrně blízko, dle CEO Tesly ale bude potřeba ještě pár měsíců na dokončení. Pak by měl být vůz technicky schopen odvést majitele například z domova do práce a respektovat při tom dopravní značení. Systém by však ještě nebyl dokonalý a byl by stále nutný dohled řidiče stejně jako u současného Autopilotu.

Řeč přišla též na pojištění, které Tesla momentálně nabízí pouze v Kalifornii a jež by dle Kirkhorna mělo expandovat též do dalších oblastí, na čemž Tesla momentálně pracuje. Musk uvedl, že by do budoucna dávalo smysl zlevnit pojištění pro vozy, které více využívají Autopilot.

Tesla Energy

Během konference padl dotaz, zda má Tesla v oblasti solárních střech nějaké významné objednávky od kalifornských stavebních firem. Všechny nové domy v Kalifornii totiž nově musí mít povinně nainstalované solární panely, případně střechy. Musk sice moc konkrétní nebyl, ale Tesla prý s dalšími firmami spolupracuje a vidí velký zájem. Zároveň automobilka pro některé firmy organizovala školení, které by mělo zkrátit dobu instalace. Je ale prý těžké momentálně předpovědět nějakou očekávanou produkci. Musk ale počítá, že významné procento zákazníků bude na své nové domy chtít právě solární střechy místo solárních panelů.

Celková nainstalovaná kapacita bateriových úložišť Tesla Energy v průběhu let, v MWh (Zdroj: Tesla)

Během čtvrtého kvartálu došlo k navýšení instalace solárních panelů o 26 % na 54 MW, meziročně jde ale o 26% propad. Tesla totiž začátkem roku provedla značnou restrukturalizaci své energetické divize a stále se v oblasti solárních panelů ještě vrací na původní čísla. Oproti tomu nainstalovaná energetická úložiště (Powerwall, Powerpack a Megapack) zaznamenala meziroční nárůst o 136 %, navýšení oproti třetímu čtvrtletí činilo 11 %.

Automobilka také rozšiřuje nabíjecí síť Superchargerů, která oproti třetímu čtvrtletí narostla o 10 % na 1 821 stanic a 16 104 konektorů. O novinkách týkajících se Superchargerů chystáme v blízké době samostatný článek.

Výhled do roku 2020

Tesla na letošní rok počítá s pohodlným překročením hranice 500 tisíc prodejů (v roce 2019 prodala 367 500 vozů), zároveň díky nárůstu produkce Modelu 3 v Číně a Modelu Y ve Fremontu pravděpodobně letos výroba poprvé převýší prodeje. V nízkém objemu by pak letos mohla začít výroba tahače Tesla Semi. Co se týče energetické divize, tak je počítáno s 50% nárůstem instalace solárních panelů/střech a energetických úložišť. Co všechno Tesla letos chystá, jsme rozebírala v aktuálních Elonovinkách.

Z finančního hlediska Tesla očekává kladné free cash flow a zisky po celý rok, upozorňuje ale, že mohou nastat výjimky, a to převážně v době uvádění nových produktů na trh.

Zdroje: oficiální čtvrtletní zpráva (PDF), záznam konferenčního hovoru (text)




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
22 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře