NASA se bojí výbuchu Starship, a tak SpaceX vybuduje alternativní rampu pro Crew Dragon

Floridská odpalovací rampa LC-39A je v současnosti jediná, odkud SpaceX může provádět starty kosmické lodi Crew Dragon s astronauty. Jenže firma Elona Muska začala pouhých pár set metrů vedle tohoto cenného zařízení stavět novou orbitální rampu pro obří raketu Starship. NASA proto už před časem vyjádřila obavy, že kdyby Starship potkala nehoda při startu, mohlo by dojít k poškození nedaleké infrastruktury pro Crew Dragon a tím by americká agentura přišla o možnost dopravit své astronauty na Mezinárodní kosmickou stanici. Kosmická loď Starliner od Boeingu sice má sloužit jako záloha, ale loď má tři roky zpoždění a stále se čeká na její testovací let s astronauty. NASA je tedy momentálně zcela závislá na dostupnosti Crew Dragonu, a tak SpaceX nyní začíná pracovat na vylepšeních druhé floridské rampy SLC-40, aby v případě potřeby mohla posloužit jako záloha pro pilotované mise Crew Dragonu.

Porovnání podob rampy LC-39A pro rakety Saturn V, STS a Falcon 9 v měřítku (Zdroj: Gravitation Innovation)

Z floridské rampy LC-39A v minulosti startovaly mise Apollo a také první a poslední raketoplán. V roce 2014 si ale rampu pronajalo SpaceX, v roce 2017 odtud poprvé vzlétl Falcon 9 a o rok později také Falcon Heavy. V roce 2019 pak SpaceX začalo v rámci komplexu LC-39A stavět také orbitální rampu pro vyvíjenou megaraketu Starship. Tyto plány ale byly nakonec pozastaveny a firma soustředila veškeré aktivity kolem Starship do základny Starbase v jižním Texasu. Zde je aktuálně dokončována orbitální rampa, ze které Starship poprvé odstartuje na oběžnou dráhu. Už loni se ale SpaceX vrátilo k původním plánům a začalo znovu budovat druhou rampu pro Starship v komplexu LC-39A. Nové odpaliště se přitom nachází jen pár set metrů od rampy, ze které v současnosti startují rakety Falcon 9 a Falcon Heavy.

Budovaná orbitální rampa pro Starship ve floridském komplexu LC-39A. Vlevo lze vidět rampu pro Falcony. (Foto: Greg Scott)

NASA proto už v červnu vyjádřila obavy ohledně rizika, které Starship představuje pro infrastrukturu pro Falcony na rampě LC-39A. Tehdy jsme se dozvěděli, že SpaceX navrhlo NASA vylepšení druhé floridské rampy SLC-40 pro potřeby pilotovaných misí Crew Dragonu a také blíže neurčené úpravy existující infrastruktury na rampě LC-39A v zájmu zvýšení její odolnosti vůči spalinám Starship či případnému výbuchu na nově budované rampě.

Rampa SLC-40 v únoru 2010 (Foto: SpaceX)

Nyní zástupci NASA a SpaceX na tiskové konferenci před misí Crew-5 potvrdili, že už začaly práce na upgradech rampy SLC-40, aby ji bylo možné použít pro mise Crew Dragonu. V první fázi budou zavedeny úpravy, které umožní provádění startů nákladního Dragonu z této rampy. Podle Billa Gerstenmaiera ze SpaceX to bude „poměrně snadné“, přičemž infrastruktura pro mise Crew Dragonu s astronauty bude přidána až v pozdější fázi. Gerstenmaier zároveň uvedl, že Starship poprvé odstartuje z floridské rampy LC-39A až poté, co bude raketa bezpečná díky několika startům ze Starbase v Texasu. Neoficiální zdroj uvedl, že SpaceX údajně chce provést alespoň tři starty Starship z Texasu, než proběhne první mise z LC-39A, ale jedná se o nepotvrzenou informaci.

Falcon 9 s nákladním Dragonem na rampě LC-39A před misí CRS-23 (Foto: SpaceX)

SpaceX usilovně pracuje na tom, aby se první orbitální start Starship stihl ještě letos, a Elon Musk nedávno uvedl, že první start z Floridy by mohl proběhnout v druhém čtvrtletí příštího roku. Pokud vše půjde hladce, tak do té doby asi je teoreticky možné stihnout tři starty Starship z Texasu, ale bude tak rychle připravena také infrastruktura pro pilotované mise z rampy SLC-40? Tím hlavním, co na rampě momentálně chybí, je věž umožňující nástup astronautů do Crew Dragonu umístěného na vztyčené raketě. Dále také bude potřeba vybudovat nějaký systém pro nouzový únik astronautů a obslužného personálu z rampy, když během předstartovních příprav nastane nějaký vážný problém. Na rampě LC-39A SpaceX pro tyto účely využilo existující infrastrukturu, která tu zůstala z dob raketoplánů. SpaceX ponechalo vysokou věž, na kterou jen nainstalovalo odklopné nástupní rameno, a zároveň firma zužitkovala i stávající systém záchranných košů na lanech, v kterých můžou astronauté rychle opustit rampu a dostat se do bezpečné vzdálenosti. Na upravené rampě SLC-40 ale nic takového není, a tak SpaceX bude muset vybudovat zcela novou infrastrukturu.

Rameno pro nástup posádky do Dragonu na rampě LC-39A (Foto: SpaceX)

Upgrady ramp SLC-40 a LC-39A si sice vyžádala NASA, ale přínosem budou i pro SpaceX. Možnost provádět mise Dragonu z obou floridských ramp zvýší flexibilitu při plánování až stovky misí, které SpaceX chce příští rok provést. Stejně tak zvýšení odolnosti infrastruktury pro Falcony na LC-39A není od věci, protože nehoda plně natankované Starship s 4800 tunami kyslíku a metanu by opravdu mohla být ničivá. Riziko pak může představovat také neúspěšné přistání lodi Starship nebo nosiče Super Heavy, avšak to lze docela docela dobře minimalizovat při plánování přistávacího manévru, podobně jako to dělají Falcony. Ty nejdříve míří mimo přistávací oblast, aby v případě, že selže opětovné nastartování motoru, spadly do moře, a nepoškodily tak přistávací plošinu. Teprve když se motor zažehne správně, první stupeň Falconu se odkloní a zamíří na místo přistání. Navíc Starship a Super Heavy budou v době přistání obsahovat jen minimum pohonných látek, takže případný výbuch při nezdařeném přistání bude o dost méně ničivý, než kdyby k němu došlo před startem s plně natankovanou raketou.

Neoficiální představa orbitálního startu Starship a Super Heavy z rampy LC-39A (Autor: @ErcXspace)

Rampa LC-39A je zároveň jediné místo, odkud může startovat raketa Falcon Heavy a také zde má být časem vybudována mobilní věž pro vertikální integraci nákladu. Tu by asi bylo možné v případě potřeby postavit také na rampě SLC-40, avšak upgrade tohoto odpaliště pro Falcon Heavy by pravděpodobně byl obtížný nebo dokonce nemožný. Je tedy i v zájmu SpaceX udělat vše pro ochranu unikátní rampy LC-39A před rizikem, které představuje Starship, největší a nejsilnější raketa v historii. Uvidíme, jakou novou infrastrukturu firma kvůli tomu nakonec vybuduje.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře