Rychlozprávy #16: Problémy s kvalitou, záchrana aerodynamického krytu, Falcon Heavy, a další

Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.

V dnešním vydání mimo jiné uvidíte podrobný plánek Falconu 9, stavbu rampy LC-39A, animaci záchrany aerodynamického krytu a také se dozvíte o problémech SpaceX s kontrolou kvality a několika nově oznámených misích, které poletí s již použitým stupněm.

Elon Musk o titanových kormidlech a Blocku 5

Elon Musk na Twitteru prozradil, že vylepšená titanová roštová kormidla jsou zatím používána jen u misí s velmi horkým návratem prvního stupně. Avšak “Falcon 9 V5” (tj. Block 5), kterého se dočkáme “za pár měsíců”, už bude využívat výhradně nová titanová kormidla.

Nová kormidla jsou odolnější vůči vysokým teplotám a je možné je mnohokrát použít bez jakýchkoliv oprav či inspekcí mezi starty. V minulosti už byla jednou nasazena do akce při misi Iridium-2 a uvidíme je také na prvním Falconu Heavy.

Porovnání starého (vpravo) a nového typu kormidel při pohledu z boku

Porovnání starého (vlevo) a nového typu kormidel při pohledu zepředu (Autor: /u/roncapat)

Mise k Měsíci

SpaceX v roce 2020 vynese na Falconu 9 jihokorejskou družici KPLO (Korea Pathfinder Lunar Orbiter), která bude zkoumat Měsíc. Podrobněji se o této misi rozepsal web Kosmonautix.cz.

Další mise s použitými stupni

V poslední době se roztrhl pytel s oznámeními misí, při kterých bude použit již letěný stupeň Falconu 9. Zákazníků, kteří jsou ochotni svolit k použití recyklovaného stupně výměnou za dřívější start a menší slevu, je stále více.

Nově jsme se dozvěděli, že s použitým stupněm poletí mise Paz, SES-16 a také Radarsat C1, C2, C3. SpaceX má za sebou už 5 úspěšných misí s použitými Falcony a když se podíváte na přehled plánovaných startů, v prvním čtvrtletí 2018 budou starty s již letěnými stupni možná dokonce převládat!

Stavba rampy LC-39A

Někdo nedávno vyhrabal tuto zajímavou archivní fotku z roku 1964 znázorňující stavbu rampy LC-39A v Kennedyho vesmírném středisku na Floridě. O pár let později odtud startovala historická mise Apollo 11 a na přelomu století pak také raketoplány. Rampu dnes pronajímá SpaceX a většina letošních misí startovala právě odsud. Příští rok z ní (snad) odstartuje také Falcon Heavy a první Crew Dragon.

Stavba rampy LC-39A v roce 1964 (Foto: NASA)

RSS mizí před očima

Demontáž konstrukce RSS (Rotating Service Structure), která na rampě LC-39A zůstala po raketoplánech, nadále pokračuje a tentokrát se už opravdu chýlí ke konci. Spodní podpěry byly odmontovány a z otočné konstrukce zbývá jen velmi málo.

Rampa LC-39A 20. prosince 2017

Konstrukce RSS a FSS 21. prosince 2017 (Foto: Julia Bergeron)

400. Merlin 1D

Společnost SpaceX nedávno vyrobila již 400. Merlin 1D. Konkrétně se jednalo o nejnovější variantu, která má tah 845 kN a brzy bude pohánět rakety Falcon 9 a Falcon Heavy typu Block 5. Ne nadarmo je firma největším výrobcem raketových motorů na světě. Více informací o Merlinu a dalších motorech SpaceX.

Přikládám fotku staršího typu Merlinu 1D – můžete zkusit najít nějaké rozdíly. Tím nejočividnějším je absence chromovaného povrchu trysky, od kterého SpaceX upustilo někdy během roku 2016.

400. exemplář Merlinu 1D, nejnovější varianta Block 5 (Foto: SpaceX)

Detail staršího typu motoru Merlin 1D (Foto: SpaceX)

Složte si vlastní Falcon 9

Dušan Majer ve facebookové diskuzní skupině SpaceX CZ/SK zveřejnil zajímavý diagram, který VELMI podrobně znázorňuje jednotlivé komponenty Falconu 9 a jejich vzájemné propojení. Větší rozlišení zde.

Problémy s kontrolou kvality

Pracovníci připravují test motoru Merlin v McGregoru (Zdroj: SpaceX)

Pentagon minulý týden vydal zprávu o výsledcích kontrolního auditu, který byl proveden v období od června 2016 do března 2017 ve firmách SpaceX, ULA a Aerojet Rocketdyne. Audit se soustředil na dodržování správných postupů pro zajištění kvality. U všech tří firem byly zjištěny desítky prohřešků:

  • U ULA bylo nalezeno 21 velkých problémů a 43 malých
  • Aerojet Rocketdyne se dopustil 14 velkých a 28 malých prohřešků
  • U SpaceX bylo objeveno 33 velkých a 42 malých problémů

V případě SpaceX byla kontrolována centrála firmy v Hawthorne a také testovací areál v McGregoru. Mezi prohřešky patřilo například nedodržování testovacího plánu, nedostatečná dokumentace změn nebo přítomnost osobních věcí a lahví od limonády v místech, která mají být udržována čistá kvůli riziku vniknutí nežádoucích předmětů do testovaných motorů.

Mluvčí SpaceX se ke zprávě vyjádřil, že firma má co zlepšovat a že spolupracuje se zákazníky na nápravě těchto nedostatků. Polovinu z nich prý už společnost vyřešila.

Celou zprávu si můžete přečíst zde (PDF).

Hypnotický start Iridium-4

Start Iridium-4 proběhl za vzácných světelných podmínek, což dalo vzniknout impozantní podívané pro obyvatele Kalifornie a Arizony. Bylo to způsobeno tím, že ke startu došlo těsně po západu slunce, takže zemský povrch už byl ve tmě, zatímco na stoupající raketu ještě dopadalo světlo. Došlo tak ke zvýraznění normálně ne moc dobře viditelných raketových spalin a souvisejících atmosférických jevů.

Někteří Američané při tomto pohledu propadali panice a volali policii v domnění, že se dívají na přílet mimozemšťanů nebo útok Severní Koreje. Elon Musk na to reagoval tak, že na Twitteru nasdílel jedno z mnoha videí zachycující let rakety a označil jej za “nukleární mimozemské UFO ze Severní Koreje”. 🙂

Záchrana aerodynamického krytu

Nedávno jsem informoval o upravené lodi Mr. Steven, kterou SpaceX využívá při zachraňování aerodynamických krytů Falconu 9. Uživatel KerbalEssences na Redditu vytvořil pěknou animaci, která ve zkratce znázorňuje, jak by záchrana krytu mohla probíhat. Elon Musk už v minulosti potvrdil, že kryt disponuje manévrovacími tryskami a řiditelným padákem, takže spekulativní je spíše jen přesný způsob přistání na lodi.

Loď byla nasazena do akce během mise Iridium-4, ale do přístavu prý tentokrát žádný kryt nepřivezla.

SpaceX fairing recovery

Další dílky pro Falcon Heavy

Na fotce pořízené 22. prosince bylo zachyceno zařízení TEL při převozu z rampy do hangáru. Na snímku je hezky vidět upravený spodní plát s držáky a otvory pro Falcon Heavy. Momentálně nejspíš probíhá (nebo už proběhlo) připojení rakety k TEL v rámci příprav na testování na rampě.

Zářízení TEL upravené pro Falcon Heavy při převozu do hangáru (Foto: Jason Barkley)

Zároveň se objevila fotka aerodynamického krytu skrývajícího Elonovu Teslu při přesunu do stejného hangáru, kde čeká raketa a TEL. Podle Chrise Bergina z NSF bychom se vývozu hotové rakety na rampu mohli dočkat ještě letos. Tankovací test a statický zážeh jsou však plánovány až na leden.

Převoz aerodynamického krytu s nákladem do hangáru u rampy LC-39A (Foto: Emiliano C. Diaz de Leon)

Články z minulého týdne

Pokud na ElonX nechodíte pravidelně, možná vám unikl některý z článků vydaných od posledních Rychlozpráv:

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
RYAN

v rámci rýchlospráv, snáď ešte poteší prvé použitie ,,OCTOGRABBER,, v praxi (29. jún 2017, OCISLY, Port Canaveral) … DDfXsyIXYAAGzWV2e0413f155675944.jpg

Rasty

FH vertikalne live: https://youtu.be/AZi9DJQuaYk

Ales

Tak jsem měl nakonec pravdu, že se pokusili o přistání s prvním stupněm, i když jen na hladinu moře….

Martin

?? niečo mi ušlo ?? 😮

Ales

Ve videu ve článku je to vidět
https://www.youtube.com/watch?v=tE5C3O71Xqo
Prvně je vidět boostback zážeh a následně entryburn…landing burn vidět není protože video končí moc brzo.
Každopádně to šlo tušit když falcon startoval s roštovými kormidly, sice bez přistávacích nohou – ale ty nejsou potřeba když jde jen na hladinu moře a s ničím jiným se již nepočítalo.

Tady jsem to zmínil:
https://www.elonx.cz/u-iridium-4-nedojde-k-pokusu-o-pristani-prvniho-stupne/#comment-1706

Ondra

Jsou nějaké informace, proč přistávali? Testovali nějakou náročnou dráhu návratu, kratší zážeh?

Martin

jááj 😀 čítam jedno, vidím druhé 😀 ospravedlňujem sa… prečítal som že šlo o pristátie “druhého stupňa” a to mi prišlo ako priveľké sústo na to, aby o tom celú dobu nikto nechyroval 😀 (nehovoriac že i keď šlo o LEO, 2. stupeň preletel pol zemegule a minul kto vie koľko paliva)

Kamil

Ví se, proč došlo k dalšímu odkladu prvního startu Dragonu2? Co je brzdí nebo zdržuje?

Martin

😀 som sa pobavil na schéme F9…
Skratka “LOXtopus” = “Liquid OXigen manifold in shape of octopus”, teda rozdeľovač tekutého kyslíka podobajúci sa chobotnici 😀

žížalí nehet

Tyhlety audity jsou ztělesněním zla, který jen dává práci státním budižkničemům. Snad nikdo nevěří, že flaška od pití a šuplera nepoložená podle pravítka jsou klíčovýma bodama úspěchu firmy? Buzerujme, když už nás tak hezky platěj z daní. Elon je určitě hlupák a dosud to všechno dělal špatně. To až audit mu otevře oči.

Yokotashi

V nekterych mistech, kde by se skutecne mohly nejake nezadouci veci dostat do motoru to muze mit smysl – ostatne treba ve vyrobe polovodicu chodi lidi skoro ve skafandrech, protoze staci lup z kuze, nebo vlas a uz to nebude fungovat. Ale hadam, ze tak v 99% pripadu je to nesmyslna buzerace a vzhledem k tomu, ze SpaceX je uspesna firma a ne banda budizknicemu s razitkem, tak hadam, ze v techto 99% pripadu bude ona naprava primarne spocivat v tom, ze zamestnanci budou vcas vedet, ktery den je audit :-).

samo

Zle položená subléra vypadla pri nejakej misii z trunku Dragonu po oddelení 😀 ale inak áno viac menej je to zbytočné aj keď môže to prispieť ku kvalite a bezpečnosti 🙂

samo

Aha ďakujem to som nevedel čítal som len o tom že tam bola a aj to video tomu nasvedčovalo 🙂

3,14ranha

Myslím že by bylo fér přečíst si to PDF s oficiální zprávou (ideální by bylo, kdyby to někdo schopný přeložil a udělal z toho článek pro všechny čtenáře). Není to jen o šuplerách. Jenom z toho co jsem si přeložil z hlavy(jen ta část o SpaceX): SpaceX nedokumentovala dostatečně změny letového hardwaru, neměla zdokumentované a prověřené pozemní vybavení…

Ono to není jen o úředničině – každý poctivý programátor si vede dokument Log (a to nemusí zrovna psát software pro rakety), člověk není stroj a může zapomenout. Stejně tak může člověk onemocnět, ukončit pracovní poměr či zblbnout a pak nedostatek dokumentace může firmu dostat do pořádné kaše (velmi cynicky zobrazeno v prvním jurském parku na zkorumpovaném správci systémů D. Nedrym)

Jako asi takhle – kdyby SpaceX nikdy neměla havárii, tak to můžete považovat za zbytečné byrokratické šikanování, ale od AMOSu neuběhla zase tak dlouhá doba !

Jirka Hadac

I v praci uvadim kolegum priklad z historie shuttlu, zni jim to dost povedome. RTF podminky tenkrat znely mimo jine zdokumentovat provedene zmeny v konstrukci shuttlu do vykresu.
Chapu, ze je SpaceX hodne progresivni firma, ktera za pochodu upravuje raketu a pozemni vybaveni, ale souhlas naprosty, upravy je nutno dokumentovat. Kolikrat se nam v praci stalo, ze po obrovskych problemech ve vyrobe se zjistilo, ze nahradni dil vyrobeny podle vykresu neodpovida puvodnimu dilu, puvodni dil resil problem, ale nikdo ho nezdokumentoval.

Matúš Kaman

Má tá pochrómovaná tryska motoru nejaký špeciálny význam, alebo má iba estetickú funkciu?

žížalí nehet

Jde o estetiku. Elon se nechal slyšet, že chtěl, aby zaměstnanci v odrazu motoru viděli sami sebe a mohli na sebe být pyšní. Ovšem po nějakém čase se přišlo na to, že pochromovat jeden motor stojí dva tisíce dolarů, tak od toho upustili…

Jiří

Takto upravené povrchy špatně přenášejí teplo zářením, takže snad možná nechtěli, aby se od trysky zahřívalo něco v okolí, nebo se od okolí ochlazovala tryska…ale asi to nemělo velký význam, když od toho upustili.