Rychlozprávy #16: Problémy s kvalitou, záchrana aerodynamického krytu, Falcon Heavy, a další

Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.

V dnešním vydání mimo jiné uvidíte podrobný plánek Falconu 9, stavbu rampy LC-39A, animaci záchrany aerodynamického krytu a také se dozvíte o problémech SpaceX s kontrolou kvality a několika nově oznámených misích, které poletí s již použitým stupněm.

Elon Musk o titanových kormidlech a Blocku 5

Elon Musk na Twitteru prozradil, že vylepšená titanová roštová kormidla jsou zatím používána jen u misí s velmi horkým návratem prvního stupně. Avšak “Falcon 9 V5” (tj. Block 5), kterého se dočkáme “za pár měsíců”, už bude využívat výhradně nová titanová kormidla.

Nová kormidla jsou odolnější vůči vysokým teplotám a je možné je mnohokrát použít bez jakýchkoliv oprav či inspekcí mezi starty. V minulosti už byla jednou nasazena do akce při misi Iridium-2 a uvidíme je také na prvním Falconu Heavy.

Porovnání starého (vpravo) a nového typu kormidel při pohledu z boku

Porovnání starého (vlevo) a nového typu kormidel při pohledu zepředu (Autor: /u/roncapat)

Mise k Měsíci

SpaceX v roce 2020 vynese na Falconu 9 jihokorejskou družici KPLO (Korea Pathfinder Lunar Orbiter), která bude zkoumat Měsíc. Podrobněji se o této misi rozepsal web Kosmonautix.cz.

Další mise s použitými stupni

V poslední době se roztrhl pytel s oznámeními misí, při kterých bude použit již letěný stupeň Falconu 9. Zákazníků, kteří jsou ochotni svolit k použití recyklovaného stupně výměnou za dřívější start a menší slevu, je stále více.

Nově jsme se dozvěděli, že s použitým stupněm poletí mise Paz, SES-16 a také Radarsat C1, C2, C3. SpaceX má za sebou už 5 úspěšných misí s použitými Falcony a když se podíváte na přehled plánovaných startů, v prvním čtvrtletí 2018 budou starty s již letěnými stupni možná dokonce převládat!

Stavba rampy LC-39A

Někdo nedávno vyhrabal tuto zajímavou archivní fotku z roku 1964 znázorňující stavbu rampy LC-39A v Kennedyho vesmírném středisku na Floridě. O pár let později odtud startovala historická mise Apollo 11 a na přelomu století pak také raketoplány. Rampu dnes pronajímá SpaceX a většina letošních misí startovala právě odsud. Příští rok z ní (snad) odstartuje také Falcon Heavy a první Crew Dragon.

Stavba rampy LC-39A v roce 1964 (Foto: NASA)

RSS mizí před očima

Demontáž konstrukce RSS (Rotating Service Structure), která na rampě LC-39A zůstala po raketoplánech, nadále pokračuje a tentokrát se už opravdu chýlí ke konci. Spodní podpěry byly odmontovány a z otočné konstrukce zbývá jen velmi málo.

Rampa LC-39A 20. prosince 2017

Konstrukce RSS a FSS 21. prosince 2017 (Foto: Julia Bergeron)

400. Merlin 1D

Společnost SpaceX nedávno vyrobila již 400. Merlin 1D. Konkrétně se jednalo o nejnovější variantu, která má tah 845 kN a brzy bude pohánět rakety Falcon 9 a Falcon Heavy typu Block 5. Ne nadarmo je firma největším výrobcem raketových motorů na světě. Více informací o Merlinu a dalších motorech SpaceX.

Přikládám fotku staršího typu Merlinu 1D – můžete zkusit najít nějaké rozdíly. Tím nejočividnějším je absence chromovaného povrchu trysky, od kterého SpaceX upustilo někdy během roku 2016.

400. exemplář Merlinu 1D, nejnovější varianta Block 5 (Foto: SpaceX)

Detail staršího typu motoru Merlin 1D (Foto: SpaceX)

Složte si vlastní Falcon 9

Dušan Majer ve facebookové diskuzní skupině SpaceX CZ/SK zveřejnil zajímavý diagram, který VELMI podrobně znázorňuje jednotlivé komponenty Falconu 9 a jejich vzájemné propojení. Větší rozlišení zde.

Problémy s kontrolou kvality

Pracovníci připravují test motoru Merlin v McGregoru (Zdroj: SpaceX)

Pentagon minulý týden vydal zprávu o výsledcích kontrolního auditu, který byl proveden v období od června 2016 do března 2017 ve firmách SpaceX, ULA a Aerojet Rocketdyne. Audit se soustředil na dodržování správných postupů pro zajištění kvality. U všech tří firem byly zjištěny desítky prohřešků:

  • U ULA bylo nalezeno 21 velkých problémů a 43 malých
  • Aerojet Rocketdyne se dopustil 14 velkých a 28 malých prohřešků
  • U SpaceX bylo objeveno 33 velkých a 42 malých problémů

V případě SpaceX byla kontrolována centrála firmy v Hawthorne a také testovací areál v McGregoru. Mezi prohřešky patřilo například nedodržování testovacího plánu, nedostatečná dokumentace změn nebo přítomnost osobních věcí a lahví od limonády v místech, která mají být udržována čistá kvůli riziku vniknutí nežádoucích předmětů do testovaných motorů.

Mluvčí SpaceX se ke zprávě vyjádřil, že firma má co zlepšovat a že spolupracuje se zákazníky na nápravě těchto nedostatků. Polovinu z nich prý už společnost vyřešila.

Celou zprávu si můžete přečíst zde (PDF).

Hypnotický start Iridium-4

Start Iridium-4 proběhl za vzácných světelných podmínek, což dalo vzniknout impozantní podívané pro obyvatele Kalifornie a Arizony. Bylo to způsobeno tím, že ke startu došlo těsně po západu slunce, takže zemský povrch už byl ve tmě, zatímco na stoupající raketu ještě dopadalo světlo. Došlo tak ke zvýraznění normálně ne moc dobře viditelných raketových spalin a souvisejících atmosférických jevů.

Někteří Američané při tomto pohledu propadali panice a volali policii v domnění, že se dívají na přílet mimozemšťanů nebo útok Severní Koreje. Elon Musk na to reagoval tak, že na Twitteru nasdílel jedno z mnoha videí zachycující let rakety a označil jej za “nukleární mimozemské UFO ze Severní Koreje”. 🙂

Záchrana aerodynamického krytu

Nedávno jsem informoval o upravené lodi Mr. Steven, kterou SpaceX využívá při zachraňování aerodynamických krytů Falconu 9. Uživatel KerbalEssences na Redditu vytvořil pěknou animaci, která ve zkratce znázorňuje, jak by záchrana krytu mohla probíhat. Elon Musk už v minulosti potvrdil, že kryt disponuje manévrovacími tryskami a řiditelným padákem, takže spekulativní je spíše jen přesný způsob přistání na lodi.

Loď byla nasazena do akce během mise Iridium-4, ale do přístavu prý tentokrát žádný kryt nepřivezla.

SpaceX fairing recovery

Další dílky pro Falcon Heavy

Na fotce pořízené 22. prosince bylo zachyceno zařízení TEL při převozu z rampy do hangáru. Na snímku je hezky vidět upravený spodní plát s držáky a otvory pro Falcon Heavy. Momentálně nejspíš probíhá (nebo už proběhlo) připojení rakety k TEL v rámci příprav na testování na rampě.

Zářízení TEL upravené pro Falcon Heavy při převozu do hangáru (Foto: Jason Barkley)

Zároveň se objevila fotka aerodynamického krytu skrývajícího Elonovu Teslu při přesunu do stejného hangáru, kde čeká raketa a TEL. Podle Chrise Bergina z NSF bychom se vývozu hotové rakety na rampu mohli dočkat ještě letos. Tankovací test a statický zážeh jsou však plánovány až na leden.

Převoz aerodynamického krytu s nákladem do hangáru u rampy LC-39A (Foto: Emiliano C. Diaz de Leon)

Články z minulého týdne

Pokud na ElonX nechodíte pravidelně, možná vám unikl některý z článků vydaných od posledních Rychlozpráv:




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
21 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře