Ohlédnutí za první polovinou roku 2018 z pohledu SpaceX i ElonX

Nacházíme se přesně v polovině roku 2018, a tak bychom se mohli ohlédnout zpět a podívat se na to, co SpaceX za posledních 6 měsíců stihlo a jak je na tom v porovnání s konkurencí. Zároveň se podíváme na změny, kterými prošel web ElonX.

SpaceX po úspěšném roce 2017 (18 startů bez nehody, 100% úspěšnost přistání) rozhodně neusnulo na vavřínech a letos má dobře nakročeno k tomu, aby byl rok 2018 ještě lepší. Kromě statistik prvního pololetí, které najdete níže, bych rád krátce připomněl ty největší události, ke kterým v souvislosti se SpaceX došlo.

Na začátku února světem otřásl dlouho očekávaný zkušební let Falconu Heavy, při kterém byla do vesmíru vynesena Muskova červená Tesla. Mise byla úspěšná a informovali o ní tehdy snad úplně všichni. (Ohlédnutí za demonstrační misí)

Start prvního Falconu Heavy (Foto: SpaceX)

O dva týdny později došlo během mise Paz k vypuštění prvních dvou prototypů satelitů pro internetovou konstelaci Starlink, která bude ve výsledku čítat přes 4000 satelitů. Zkoušky podle Elona Muska probíhají dobře, ale zatím pořád není jisté, kdy SpaceX začne vynášet satelity pro tuto konstelaci ve velkém. Firma nemůže otálet moc dlouho, neboť musí polovinu všech satelitů vynést do roku 2024.

Novinkou je v letošním roce také snaha SpaceX zachytit aerodynamický kryt do sítě na lodi Mr. Steven, aby jej bylo možné použít opakovaně. SpaceX provedlo první tři pokusy o přistání krytu do sítě během misí Paz, Iridium-5 a Iridium-6/GRACE-FO. Na první úspěšné přistání firma stále čeká, ale s každým pokusem je vždy o něco blíže. I přesto se však firma rozhodla upgradovat loď Mr. Steven a vybavit ji čtyřikrát větší sítí. V plánu jsou také shozy krytů z vrtulníku a následný nácvik jejich zachytávání.

Neoficiální fotomontáž znázorňující princip zachytávání krytu (Autor: Chuck Bennett)

V květnu proběhla premiéra Blocku 5, tedy finální varianty raket Falcon. Ta obsahuje spousty vylepšení kvůli letům s posádkou a také kvůli snazší znovupoužitelnosti. První stupeň má být teoreticky možné použít až stokrát! V druhé polovině roku se tak možná dočkáme třetího použití nějakého konkrétního stupně.

S blížící se premiérou lodi Crew Dragon, která byla vyvinuta, aby vynášela astronauty na ISS, začalo být SpaceX sdílnější ohledně informací o přípravách této lodi na demonstrační mise. Na začátku léta jsme se tak mohli pokochat fotkami z testování úplně prvního Crew Dragonu a také třeba videi ze zkoušek jeho padákového systému. První demonstrační mise (bez posádky) by mohla proběhnout do konce roku.

Jelikož Block 5 v podstatě představuje konec vývoje Falconu 9 a Falconu Heavy a Crew Dragon se už také nachází v cílové rovince, SpaceX se pomalu ale jistě začíná přeorientovávat na megaraketu BFR, která má Falcony i Dragony časem nahradit. Nejvýznamnějším krokem bylo, že si firma pronajala pozemky v losangeleském přístavu, kde hodlá postavit továrnu na výrobu BFR. Elon Musk se dokonce už pochlubil fotkou obřích nástrojů, které budou použity k výrobě prvních prototypů kosmické lodi BFS. Ty by pak možná už příští rok mohly v Texasu začít provádět zkušební “skoky” podobně jako experimentální raketa Grasshopper, se kterou SpaceX trénovalo motorické přistání.

SpaceX také díky vysoké startovní kadenci v letech 2017 a 2018 postupně dotáhlo skluz, který vznikl důsledkem nehod CRS-7 a Amos-6. Nyní se tedy SpaceX konečně dostává do stádia, kdy spíše čeká na připravenost zákazníků, a ne naopak.

A co nás čeká v druhé polovině roku 2018? K tomu si můžete přečíst lednový článek Co všechno SpaceX chystá na rok 2018, kde jsem se to snažil odhadnout. Uběhlo půl roku a stále si myslím, že SpaceX letos stihne první demonstrační misi Crew Dragonu, úspěšně zachytí aerodynamický kryt a snad i poprvé přistane s Falconem na pevnině po startu z Kalifornie. Únikový test Crew Dragonu se však podle mě nestihne, ohledně čehož jsem varoval už ve zmíněném článku ze začátku roku.

Falcon 9 Block 5 na rampě LC-39A před startem mise Bangabandhu-1 (Foto: Craig Vander Galien)

Nyní se podívejme na slíbené statistiky a rekordy, které SpaceX letos překonalo (kompletní statistiky najdete na průběžně aktualizované stránce zde na webu):

  • SpaceX v tomto roce zatím provedlo 12 misí a všechny byly úspěšné (selhání Zumy nebylo vinou SpaceX).
  • V průměru tedy firma zvládla jeden start každých 14 dní. Pro srovnání, v roce 2014 SpaceX stihlo pouze 6 startů za celý rok!
  • Firma také vytvořila nový rekord v počtu vlastních startů za jedno čtvrtletí (6 startů v obou čtvrtletích 2018).
  • 7 startů proběhlo z rampy SLC-40, 2 starty z LC-39A a 3 starty z SLC-4E v Kalifornii.
  • SpaceX zároveň překonalo vlastní rekordy v časech mezi dvěma starty z konkrétní rampy. V případě SLC-4E byla mezi misemi Paz a Iridium-5 mezera rekordních 36 dnů a v případě rampy SLC-40 proběhla mise TESS pouhých 16 dnů po startu CRS-14.
  • 8 z 12 letošních misí letělo s již použitým prvním stupněm, tedy neuvěřitelné dvě třetiny. Loni to bylo jen 27 %!
  • Falcon 9 letos vynesl svůj dosud nejlehčí náklad. Družice TESS měla hmotnost pouhých 365 kg, čímž překonala loňský Formosat-5 s 475 kg.

Co se týče přistání, tak první polovina roku byla chudší, neboť probíhal přechod z raketové varianty Block 4 na novější Block 5. To znamenalo, že u misí s již použitými stupni starší varianty SpaceX už znovu neprovádělo přistání.

  • Celkem letos přistávalo zatím jen 5 stupňů, z toho 3 během demonstrační mise Falconu Heavy.
  • 3 přistání proběhly na plošině Of Course I Still Love You a 2 na pevnině.
  • Nezdařilo se jen přistání centrálního stupně Falconu Heavy (první neúspěšné přistání od června 2016).
  • SpaceX tak v první polovině roku dosáhlo úspěšnosti přistání 83,33 % (loni to bylo 100 % za celý rok).

A jak si SpaceX zatím vede ve srovnání s konkurencí a ostatními státy? Globálním statistikám vedou Čína a Spojené státy s 18 orbitálními starty. SpaceX má tedy se svými 12 misemi na svědomí dvě třetiny všech amerických startů a také má za sebou více startů než celé Rusko (9 startů), které je tabulkově třetí. SpaceX má také více zářezů než Japonsko (4), Indie (3), Evropa (2) a Nový Zéland (1) dohromady. Nikdo další letos orbitální start neprovedl. SpaceX navíc pokračuje v přebírání komerčního trhu na úkor Evropy a Ruska. To je například jedním z důvodů, proč Rusko nejspíš brzy ukončí výrobu rakety Proton. Dále to komplikuje budoucnost evropské Ariane 6, u které se objevují obavy o nedostatek zakázek.

Statistiky orbitálních startů v první polovině roku 2018 (Zdroj: Wikipedia)

A na závěr se podívejme na změny, kterými v posledních měsících prošel web ElonX. Do roku 2018 totiž web vstupoval jako projekt jednoho člověka, ale následně se podařilo rozšířit redakční tým o hned několik dobrovolníků. Díky nim jste tak na ElonX mohli v posledních měsících vídat o více než 50 % více obsahu. V květnu a červnu jste zde v podstatě každý den mohli najít minimálně jeden nový článek. Lví podíl na tom mají Jirka Hadač a Martin Dravecký. Jirka si nejdříve vzal na starost doplnění profilů všech starších misí a později se také ukázal jako nadějný talent, který dokáže psát velmi zajímavé články. Dalším tahounem je pak Martin, který vytváří slovenské titulky k videím o SpaceX tak rychle, že je ani nestíhám kontrolovat a zveřejňovat! Díky němu a dalším vypomáhajícím překladatelům a korektorům (Jana Uhrinová, Magy Grendel Tomáš Matuška) vás tak můžu pravidelně zásobovat otitulkovanými videi. Velké poděkování si pak zaslouží také Pavel Vantuch, který mě několikrát zastoupil při poskytování živého zpravodajství a navíc často Jirkovi vypomáhá při psaní článků a mnohdy mě upozorní na zajímavou fotku nebo novinku, která mi mohla uniknout. Tohle však nejsou jediní lidé, kteří se nějak podíleli na tvorbě obsahu pro ElonX. Díky patří také Monice Wojdasové, Karlu Zvoníkovi a Ivu Janáčkovi, jejichž články jste si zde na webu mohli přečíst.

Dalším milníkem v historii ElonX bylo také zavedení spolupráce s webem VTM, jejímž výsledkem jsou Elonovinky – pravidelný videopořad o veškerém dění kolem Elona Muska a jeho firem. Pro mě to je zajímavá nová zkušenost a hlavně možnost konečně alespoň trochu rozšířit ElonX o obsah mimo SpaceX. Rád bych o Tesle nebo Boring Company informoval více, ale momentálně na to bohužel nemám kapacity. Pokud je tedy mezi vámi někdo, kdo by chtěl vytvářet obsah pro ElonX, ať už o SpaceX nebo o Muskovi a jeho mnoha dalších podnicích, rozhodně mi dejte vědět například na email kontakt@elonx.cz.

Na závěr připomínám, že ElonX neobsahuje žádné reklamy a projekt žije jen z vašich dobrovolných příspěvků. Pokud sem tedy chodíte rádi a chcete, aby se web nadále rozrůstal, zvažte prosím nějakou tu podporu. Díky!




  • Mohlo by se vám líbit...

    12
    Diskuze

    avatar
      Odebírat  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    Martin
    Host
    Martin

    Peťo, ďakujeme že to ťaháš 🙂 je veľmi príjemným zvykom nájsť tu vždy tie najčerstvejšie, najchrumkavejšie novinky. Zahraničné weby ťa ešte neodoberajú? 🙂

    zdenek
    Host
    zdenek

    Parádní přehled a oživení vědomostí o Spx. Díky autorovy a všem co pomáhají se stránkami ElonX. Díky.

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Ja zase doufam pevne, ze se clanky libi:-) za sebe trebas dodavam, ze jednim profilem mise, ac se to nezda, sem stravil klidne i hodiny. Kdyz ono to ma byt presne, zajimave, podrobne, nutno prohrabat informace o nakladu, zjistit, ktere udaje jsou spatne na webu, na 3 webech jsou treba tri ruzne udaje o nakladu a nutno to rozklicovat co a jak.;-) v press kitu vzdy neni vse:-)

    Marian
    Host
    Marian

    Pro mě jsou nejpřínosnější videa s Danem Rasky. Jinak díky všem kteří se podílejí na tvorbě tohohle webu.

    Jan Dudek
    Host
    Jan Dudek

    Můj nejoblíbenější web o kosmonautice. Držím palce. Kolega z Živě.cz