Elonovinky #124: SpaceX dosáhlo dalších milníků ve znovupoužitelnosti raket

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.

SpaceX má za sebou nabitou první polovinu roku 2020, během které provedlo celkem 11 startů. Ty dobře ilustrují pokroky firmy v oblasti znovupoužitelnosti raket, jelikož téměř všechny mise proběhly s již použitými prvními stupni. Raketa také několikrát startovala s aerodynamickými kryty, které už předtím nějakou misi absolvovaly. SpaceX navíc letos stanovilo nový rekord v počtu použití raketových stupňů a zároveň nejspíš brzy překoná raketoplán Atlantis v rychlosti znovupoužití.

(V případě problémů s přehráváním videa zkuste navštívit původní článek na VTM)

Předchozí epizody Elonovinek:




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
6 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Robert

Je viac info o tych sucastnych vsetkych odkladoch falconov 9? Nieco sa hovori o kontrole druheho stupna.

petr

Skoro bych řekl, že to má vztah k poznámce astronautů o divočejším letu na druhém stupni. Řekl bych, že po ni znovu technici provedli nějaké simulace a odhalili nějakou chybku, která sice nikdy nevedla k selhání, ale co kdyby. Kontrola hned dvou raket a pozastavení obou misí nebude náhoda. Samozřejmě je to jen dohad, jelikož informace nejsou. Dle mého to ukazuje na to, jakou výhodu má když se stupeň vrací znovu a znovu domů a je možné ho zkontrolovat a vyladit. Druhý stupeň je vždy zničen a tak do toho komentáře astronautů nikdo nic ani neřešil když létal bezchybně. Někdy prostě všechny čidla a snímače evidentně neřeknou vše.

Jan Tichavský

Zrvona divočejší let je velmi dobře čitelný z čidel na druhém stupni, telemetrii musí mít z každého kusu rakety. Za vágní bych považoval report lidské posádky, ale neřekl bych že je to něco neobvyklého. Každopádně SpaceX se rozhoduje podle dat a těch musí mít hromady. Měřit zrychlení a vibrace je přece základ.

petr

do krve bych se rval, že to bude přesně jak říkáte. Ovšem ten komentář a následné zastavení letů dvou dalších lodí je velice nepravděpodobný sled událostí. Jistě pořád to může být jen náhoda. Proto jsem jasně napsal, že to je jen spekulace. Koneckonců v této věci je opravdu velice málo informací.

Tomáš Kratochvíl

Chovani 2 stupne, tak jak to popsali kosmonauti, je dano jeho rozmery a hmotnosti, taky pouzitym pohonem. Zkratka to je charakteristicke chovani, ktere nezmenite. Jake to je, to se jiste vedelo davno dopredu. Nehledal bych tedy souvislosti tam, kde nejsou.