Co všechno SpaceX chystá na rok 2019?

Na Silvestra jsem pro vás ve velkém článku shrnul to nejdůležitější, co se událo v životě a projektech Elona Muska během loňského roku. Tentokrát se ale zaměříme na budoucnost a podíváme se, co všechno Muskovy firmy chystají na rok 2019. V první části si posvítíme na společnost SpaceX, u které se můžeme těšit například na Crew Dragon, Starship, komerční Falcon Heavy nebo Starlink.

SpaceX má jako obvykle ambiciózní plány. Když jsem loni psal podobný článek, některé chystané věci v čele s premiérou Crew Dragonu se samozřejmě nestihly, ale i tak se firma za své úspěchy v roce 2018 nemusí stydět. Letos se také určitě nepodaří splnit vše, ale na druhou stranu nás SpaceX může překvapit něčím, co nás zatím ani nenapadlo.

Crew Dragon

Neustálé odkládání premiéry Crew Dragonu v loňském roce připomínalo Falcon Heavy, od jehož demonstrační mise nás v minulosti pořád dělilo 6 měsíců. Tentokrát bych se už ale klidně vsadil, že Crew Dragon v roce 2019 poletí alespoň jednou. Hardware pro první demonstrační misi DM-1 by už měl být připravený a start je plánován na druhou polovinu ledna. Jelikož ale raketa s připojeným Dragonem ještě nebyla zkušebně vyvezena na rampu a neznáme ani plánovaný termín statického zážehu, nepřekvapilo by mě sklouznutí startu do února.

Odhadování dalších milníků Crew Dragonu pak je ošemetné, protože se budou odvíjet od toho, jak hladce proběhne první mise. Pokud během ní dojde k nějakému závažnějšímu problému, vůbec bych se nedivil, kdyby to vedlo k postupným odkladům první pilotované mise DM-2 z června klidně až do roku 2020. Pokud navíc dojde během mise DM-1 ke ztrátě či poškození lodi, znemožní to rychlé provedení testu nouzového úniku Crew Dragonu za letu. Tato zkouška totiž počítá s využitím lodě z mise DM-1. A dokud nebude test proveden, NASA do Crew Dragonu astronauty neposadí. Mise DM-2 s posádkou tvořenou Dougem Hurleym a Bobem Behnkenem by tak musela být odložena. To by mimochodem znamenalo, že bychom si museli počkat déle také na premiéru stylových skafandrů, kterými se bude posádka Crew Dragonu pyšnit. Jinými slovy, modleme se, ať je mise DM-1 úspěšná, jinak si Crew Dragonu letos moc neužijeme.

Komerční Falcon Heavy

Pokud však budeme optimističtí a budeme předpokládat, že Crew Dragon úspěšně absolvuje svůj premiérový let dejme tomu do února, bude to pozitivní zpráva pro další ambiciózní plán SpaceX. Firma totiž momentálně chystá rovnou dva starty Falconu Heavy v krátkém sledu. Už v březnu by nejsilnější raketa současnosti mohla vynést družici Arabsat 6A a jen pár týdnů poté by ta samá raketa měla letěl znovu na misi STP-2.

Pro Falcon Heavy to budou první mise se skutečným nákladem pro platícího zákazníka. Firma by zároveň mohla ukázat, že příprava raketových stupňů na další misi je opravdu rychlá, ale uvidíme, jestli tenhle plán přežije kontakt s realitou. Situaci kromě předpokladu, že všechny tři stupně úspěšně přistanou, navíc komplikuje skutečnost, že Falcon Heavy musí sdílet rampu LC-39A s Crew Dragonem. To znamená, že jakýkoli odklad jednoho bude mít dopad na termíny toho druhého (podrobněji jsem tyto logistické problémy popsal v nedávném článku).

Nicméně minimálně přípravy na misi Arabsat 6A jsou na dobré cestě, neboť na konci loňského roku fanoušci spatřili všechny tři stupně pro nový Falcon Heavy během přepravy z továrny v Hawthorne. Jeden boční stupeň a centrální stupeň se momentálně nacházejí v McGregoru, kde procházejí testováním, přičemž druhý boční stupeň už má zkoušky za sebou a byl v prosinci dopraven na Canaveral. Březnový termín startu je tedy teoreticky dosažitelný. Start bude také zajímavý tím, že raketa bude poprvé ve variantě Block 5, takže oproti prvnímu Falconu Heavy bude raketa vybavena černými nohami, černým mezistupněm, titanovými kormidly na všech stupních apod.

Starship-Super Heavy

Elon Musk na konci roku 2018 oznámil, že rakety Falcon už nečekají žádné velké úpravy (nedočkáme se tedy znovupoužitelného horního stupně) a firma se místo toho bude plně soustředit na vývoj megarakety Starship-Super Heavy (dříve nazývané BFR). Souběžně s tím jsme se dozvěděli o tom, že tato raketa bude místo původně plánovaných uhlíkových kompozitů využívat nerezovou ocel, což umožnilo značné urychlení vývoje.

V jižním Texasu začal ze dne na den růst první prototyp horního stupně, tedy kosmické lodi Starship, která má už letos na jaře začít provádět zkušební skoky do výšky pár set metrů či jednotek kilometrů. Prototyp bude vybaven třemi motory Raptor, ale jeho konstrukce nejspíš bude mít k finálnímu designu lodi daleko.

Přechod na nerezovou ocel také vedl k akceleraci vývoje prvního stupně, tedy rakety Super Heavy. Ta měla být původně vyvinuta až poté, co SpaceX vychytá design lodi, který je komplikovanější kvůli nutnosti dokázat přečkat návrat do atmosféry z orbitálních rychlostí. Podle aktuálního Muskova prohlášení ale začne výroba prvního Super Heavy také na jaře 2019. Souběžně s vývojem a testováním nové rakety pak SpaceX nejspíš bude v průběhu roku připravovat rampu v jižním Texasu na ostrý provoz. Tipuji, že letos rampa dokončena nebude, ale začne nabírat první reálnější obrysy. Nicméně SpaceX s projektem rakety Starship evidentně dost pospíchá a důvodem je nejspíš konstelace Starlink.

Starlink

Starlink je další ambiciózní projekt SpaceX – konstelace tvořená zhruba 12 000 družicemi, která bude poskytovat internet po celém světě. SpaceX v roce 2018 získalo potřebná povolení od úřadu FCC pro provoz této konstelace, ale spolu s nimi také začal nemilosrdný odpočet. Muskova společnost musí vynést a zprovoznit polovinu plánovaných satelitů do 6 let a zbytek do dalších 3 let. To bude vyžadovat stovky startů a s Falconem 9 to není možné stihnout.

SpaceX tedy potřebuje co nejdříve dokončit vývoj rakety Starship-Super Heavy, která bude schopná vynést stovky satelitů najednou a navíc levněji než Falcon 9, protože bude kompletně znovupoužitelná. Elon Musk svému týmu zadal termín, že do června 2019 musí proběhnout vynesení první várky satelitů pro Starlink. Start proběhne na Falconu 9 a půjde o zjednodušenou verzi satelitů, ale i tak to bude velmi důležitý milník celého projektu.

SpaceX v únoru 2018 vyneslo první dva zkušební satelity během mise Paz a Musk později prohlásil, že v plánu je vynést ještě jednu sadu testovacích satelitů, ale není jasné, jestli to stále platí.

Testovací satelity Tintin A a Tintin B internetové konstelace Starlink (Zdroj: SpaceX)

Záchrana krytů a námořní flotila SpaceX

SpaceX také plánuje v roce 2019 pokračovat ve svých snahách o záchranu aerodynamických krytů raket Falcon pomocí lodi Mr. Steven vybavené velkou sítí. Firma doufala, že k prvním úspěchům dojde už během roku 2018, ale nakonec ani jeden z pěti loňských pokusů o zachycení neskončil s krytem v síti. Výroba krytů je nejen drahá, ale v případě zvýšení počtu startů SpaceX by také mohla představovat úzké hrdlo. Pokud bude chtít SpaceX v roce 2019 například vynést nějaký větší počet satelitů Starlinku, rychlost výroby krytů by mohla omezit maximální počet startů, které firma může provést. Na druhou stranu je podle Elona Muska šance, že kryty bude v některých případech možné použít znovu, i když netrefí síť a přistanou do vody. Přistání do sítě samozřejmě vždy bude lepší, ale možnost použít namočené kryty například pro mise Starlinku by SpaceX i tak ušetřilo čas a peníze.

Loď Mr. Steven se také v roce 2019 nejspíš přesune z Kalifornie na Floridu, kde probíhá více startů. K přestěhování mělo původně dojít ještě před koncem roku 2018, ale nakonec došlo ke změně a loď je stále v Kalifornii, kde se za pár dnů nejspíš ještě pokusí o zachycení krytu během mise Iridium-8. Jestli pak bude do Kalifornie nasazena nějaká druhá loď pro chytání krytů, se nejspíš bude odvíjet od toho, kdy a jestli SpaceX dosáhne nějakých úspěchů s přistáváním krytů na lodi Mr. Steven.

Neoficiální fotomontáž znázorňující princip zachytávání krytu (Autor: Chuck Bennett)

Když už jsme u námořní flotily SpaceX, letos bychom se také měli dočkat nové robotické plošiny pro přistávání raket Falcon. Ta doplní současné plošiny OCISLY a JRTI, přičemž Elon Musk prozradil, že nováček bude mít jméno A Shortfall of Gravitas a do akce by mohla být nasazena v létě 2019. Mezi fanoušky se spekuluje, že by mohlo jít o nějakou pokročilejší plošinu nového typu, ale možná to je jen zbožné přání.

Letos bychom také měli vidět první ostré nasazení lodě GO Searcher do akce od doby, kdy byla vybavena helipadem pro rychlou přepravu astronautů po přistání Crew Dragonu.

Počet startů

A kolik startů SpaceX vlastně na rok 2019 plánuje? Hans Koenigsmann ze SpaceX v prosinci řekl, že očekává zhruba stejně startů jako v předchozích dvou letech (tedy kolem dvaceti), ale prezidentka firmy Gwynne Shotwell o dva týdny později prohlásila, že firma hodlá v roce 2019 provést více startů než Čína. Ta v roce 2018 dominovala s 38 orbitálními starty a předpokládám, že letos jich plánuje ještě více.

Graf orbitálních startů raket v roce 2018

Nesoulad mezi těmito dvěma tvrzeními by se dal vysvětlit tak, že Koenigsmann možná mluvil jen o komerčních startech pro platící zákazníky, zatímco Shotwell počítá s dodatečnými starty se satelity Starlinku. I tak se mi ale zdá nepravděpodobné, že by SpaceX letos mohlo porazit Čínu. Také stojí za to připomenout, že Gwynne Shotwell loni prohlašovala, že SpaceX v roce 2018 provede 30 startů, ale nakonec se jich stihlo jen 21. Podobné odhady je tedy potřeba brát s rezervou.

Na co se letos u SpaceX těšíte nejvíce? V příští části se podíváme na plány Tesly, The Boring Company a Neuralinku.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
23 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře