Kuriózní spor mezi společnostmi SpaceX a Northrop Grumman kvůli vstřikovači motoru Merlin

V rámci našeho volného seriálu o soudních sporech firem Elona Muska se vrátíme do dřevních let SpaceX, kdy společnost pracovala na své první raketě Falcon 1 a jejím motoru Merlin. Společnost Northrop Grumman tehdy nařkla Muskovu společnost z krádeže obchodního tajemství a spor měl zajímavý průběh.

Kořeny sporu začínají na přelomu tisíciletí, kdy jeden ze zakladatelů SpaceX, Tom Mueller, pracoval ještě ve společnosti TRW jako viceprezident přes pohony. Podílel se tehdy na vývoji jednoho z největších raketových motorů té doby, TR-106, s tahem skoro 3 MN. Tentýž Tom Mueller se potom v roce 2002 stal spoluzakladatelem SpaceX a vzal s sebou řadu svých spolupracovníků. A když o pár let později začalo SpaceX pokukovat po zakázkách pro Falcon 1, obrátilo pozornost i k těm vládním.

Testování motoru TR-106 ve Stennisově vesmírném středisku (Foto: NASA)

Příčinou sporu, který poté nastal, byla zavedená vládní praxe, že pokud se nějaká firma chce ucházet o vládní zakázky, pověří Pentagon svého zavedeného kontraktora a ten potom dozoruje vývoj v nové firmě. V případě SpaceX tímto dozorem byla pověřena firma Northop Grumman (NG).

Spor mezi mezi oběma firmami byl zahájen bitvou o čepový vstřikovač, který SpaceX vyvíjelo pro svůj raketový motor Merlin a který podle názoru NG až příliš vycházel ze vstřikovače určeného pro motor TR-106. Společnost NG totiž mezitím firmu TRW koupila. Z pohledu NG se tedy jednalo o krádež obchodního tajemství a porušování patentů.

Testování čepového vstřikovače (Foto: Christopher Nilsen / Wikipedia)

Neméně zajímavý pohled k celé problematice mělo i SpaceX. Zareagovalo protižalobou, že se NG snaží vlastní žalobou dosáhnout prodloužení svého patentu, který již vypršel. Dalším zajímavým příspěvkem do celého sporu byla situace z ledna 2005. Když totiž probíhalo ve SpaceX přezkoumávání technických návrhů, zeptala se Gwynne Shotwell (současná prezidentka SpaceX) osmi přítomných pracovníků Northropu, kdo z nich se podílí na vývoji raket v NG. Pět z nich zvedlo ruku. Gwynne poradu poté ukončila a následovala stížnost SpaceX letectvu, že NG v rámci dozorování vývoje vlastně provádí průmyslovou špionáž.

Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell (Foto: SpaceX)

V únoru 2005 došlo mezi oběma společnostmi k dohodě. Obě odstoupily od svých žalob, aniž by přiznaly jakékoliv protiprávní jednání či platily právní poplatky. A že byznys je byznys, dokázaly obě společnosti o řadu let později, když SpaceX pomocí Falconu 9 vynesla do vesmíru tajemnou družici zvanou Zuma, kterou vyrobila firma Northrop Grumman. Mise však nakonec nebyla úspěšná, protože nejspíš selhalo vypouštěcí zařízení, a tak satelit zůstal připojený k hornímu stupni rakety.

Předchozí články o sporech Elona Muska a jeho firem:

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

5 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Cahir

Dodnes se spekuluje, že k vypuštění údajně došlo. Oficiálně telemetrie dodala chybné informace, ale satelit vypuštěn byl. Nebo jeho část, která byla tajná a byla vypuštěna ze satelitu ZUMA – nikoliv z druhého stupně F9.

Krys

Tak jestli to nebyla od SX vykutalena pomsta. Splnili svou část dohody..”stahnete žaloby a my Vám vyneseme satelit”. .tak i učinili, vynesli, ale už nevypustili 🙂

bohyn

Rozhodně ne.
1) zákazníkem byla USAF, ne NG.
2) Družici i adaptér ke kterému byla uchycena vyráběl NG. Podle oficiální zprávy selhalo právě oddělení těchto komponent.
3) Pokud si dobře pamatuji, tak SX v té době byla v certifikačním procesu od USAF, určitě tedy neměli zájem na selhání této mise.

Co ale byla skutečně Zuma se asi nikdy nedovíme, klidně to mohl být kus betonu

Krys

Díky za doplnění, super vědět víc podrobností..ale jinak to měl být pokus o vtip 😉

B.Borůvka

Ano je to dost možné,přeci jen kolik stála? 7-9 miliard? nevím to přesně, ale mohl by to být způob jak utopit/Neutopit takové peníze.