Elonovinky #52: Tesla je opět v zisku a chystá Model Y
Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha firmách – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku nebo Hyperloopu.
V dnešním dílu si shrneme ty nejdůležitější informace, které jsme se dozvěděli z nedávného oznámení finančních výsledků Tesly za 4. čtvrtletí 2018 a souvisejícího konferenčního telefonátu s Elonem Muskem. Kromě toho, že automobilka opět dosáhla mírného zisku a prodala rekordní počet vozů, jsme se také dozvěděli, na které oblasti se bude Tesla soustředit v tomto roce. Automobilka chce nadále optimalizovat výrobní proces Modelu 3, postavit Gigafactory v Číně, připravit se na výrobu očekávaného crossoveru Model Y a také očekává dosažení plně autonomního řízení svých vozů.
Elonovinky #52: Tesla je opět v zisku a chystá Model Y:
Pro mnohem podrobnější informace o finančních výsledcích Tesly a novinkách od Elona Muska si přečtěte souhrnný článek.
Předchozí epizody Elonovinek:
- #51: Blíží se první testy Super Heavy Starship
- #50: Tesla bere Evropu útokem
- #49: SpaceX slaví 8 úspěšných startů pro Iridium
- #48: Přípravy Crew Dragonu finišují
- #47: Ocelová Starship, dva Falcony Heavy, Tesla v Evropě a další
- #46: Bateriové projekty Tesla Energy
- #45: Třetí znovupoužití Falconu 9 a nepovedené přistání
- #44: Vyvine Tesla motorku, autobus nebo letadlo?
- #43: Tesla otevřela vlastní karosárny
- #42: Tesla rozjíždí výrobu solárních tašek
- #41: Nové zakázky pro Falcon Heavy
- #40: Boring Company otevře svůj první tunel
- #39: Tesla je konečně zisková
- #38: Tesla Model 3 jde na dračku
- #37: Proč Falcony někdy přistávají na pevnině a jindy na moři?
- #36: Tesla Autopilot je lepší než kdy dřív
- #35: Trest pro Muska za podvod s cennými papíry
- #34: Nové BFR a oblet turistů kolem Měsíce
- #33: Boring Company bude rozdávat stavební cihly zdarma
- #32: Čím vším si projde první stupeň Falconu 9
- #31: Boring Company v L.A. postaví tunel na stadion Dodgers
- #30: Tesla má přeplněné servisy
- #29: Crew Dragon a astronauti ve stylových skafandrech
- #28: Dokáže umělá inteligence porazit profesionály v Dotě 2?
- #27: Jak SpaceX chytá aerodynamické kryty do obří sítě
- #26: Tesla v Číně postaví Gigafactory
- #25 Kdy poletí megaraketa BFR?
- #24: Muskova kontroverzní miniponorka
- #23: Tesla oslavuje důležitý milník
- #22: Crew Dragon a pilotované lety na ISS
- #21: Tesla utahuje opasky
- #20: Boring Company postaví tunel na chicagské letiště
- #19: Tryskový Roadster a další novinky z Tesly
- #18: Pokroky Boring Company
- #17: Gigafactory
- #16: Hyperloop
- #15: Revoluční Falcon 9 Block 5
- #14: Finance Tesly a novinky o Modelu Y
- #13: Muskova tunelářská firma dospívá
- #12: Roboti ve službách SpaceX
- #11: Potíže s výrobou Tesly Model 3
- #10: Dragon a zásobování ISS
- #9: Špatné zprávy pro Teslu
- #8: Ražba tunelů
- #7: Přistávání raket Falcon
- #6: Elektrický kamion Tesla Semi
- #5: Neuralink a OpenAI
- #4: Starlink
- #3: Tesla a SolarCity
- #2: SpaceX a Falcon Heavy
- #1: The Boring Company
- Mise NROL-149 - 11. 12. 2024
- Mise GPSIII-SV10 - 9. 12. 2024
- Mise O3b mPOWER 4 - 8. 12. 2024
Tesla staví v Číně a Čína staví v Německu. Je otázka, kdo udělal chybu, ale asi nikdo, zájem bude.
Číňané staví v Německu továrnu na baterie. Muskova Gigafactory bude proti ní trpaslík Více na: https://www.euro.cz/byznys/cina-catl-tovarna-na-baterie-gigafactory-1438875?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#utm_medium=selfpromo&utm_source=euro&utm_campaign=copylink
Tesla bude (pravděpodobně) také stavět v Německu. Respektive, určitě bude stavět v Evropě.
V dnešní době probíhající/rozbíhající se obchodní války platí
Kdo chce dodávat do Číny = buduje výrobu v Číně. Nicméně tohle platí kdykoliv, protože Čína lokální továrny zvýhodňuje téměř odjakživa.
Kdo chce dodávat do Evropy = buduje v Evropě.
Kdo chce dodávat do USA = staví tam, s kým USA nevedou obchodní válku nebo je nepravděpodobné, že ji vést budou 🙂
To jsou tři hlavní trhy (zbytek Asie je specifičtější), kde chcete jako globální společnost podnikat.
v tej cine je to trochu specifickejsie, tam bud mas tovaren kde min.50% vlastni cinan, alebo mozes v 4-5 specialnych ekonomickych zonach postavit tovaren ktoru vlastnis na 100% ty(necinan) ale potom v podstate sa pri dodavkach tovaru z tej tovarne na vnutorny trh ciny na teba pozera ako na dovozcu, takze ak sa rozbehne obchodna vojna tak zasiahne aj teba
Je to fajn, že se po světě investuje do výroby baterií, ale ty projekty mnohdy na první pohled působí lépe, než jaké doopravdy v krátkodobém horizontu budou. CATL a 100 GWh ročně v Německu je super, ale tuhle kapacitu plánují až na rok 2026. Výroba má začít až v 2021 a na začátku jen s kapacitou 14 GWh (a bůh ví, jak rychle se na tuhle úroveň vlastně dostanou). Oproti tomu GF1 má vyrábět 35 GWh už teď na jaře (původně to plánovali až na 2020) a samozřejmě to není finální hodnota, GF má stále pouze třetinovou velikost oproti celkovým plánům. Takže v roce 2026 bude Tesla mít nejen vyšší kapacitu v GF1, ale k tomu minimálně další dvě GF (Čína, Evropa). Takže řeči jako “GF bude trpaslík” jsou poněkud úsměvné.
To samé ta dohoda s Hondou, kterou zmiňuje J R. 56 GWh zní skvěle, ale je to celková dodaná kapacita za nějakých 8 let, takže ve výsledku jen pár GWh ročně. Takhle Honda těžko někoho dožene. A většina těch dohod s automobilkami a plánovaných továren (nejen CATL) je bohužel poněkud málo ambiciózních a hlavně stále pár let v budoucnu.
no len tie firmy oproti tesle maju vyhodu, ze pre ne nieje problem zohnat kapital radovo vacsi ako si dokaze zohnat tesla a tak tie kapacity mozu daleko rychlejsie upravovat ak si to trh vyziada
este stale nieje iste ci ten boom eaut je trvaly alebo ide len o docasnu anomaliu, ved uz aj v takom raji eaut akym je norsko sa ukazuju vazne problemy s infrastrukturou
nie vsetci zdielaju to nadsenie nad velmi stedro dotovanymi eautami a moze sa stat, ze pride mala kriza(spomalovanie ekonomiky v eu uz zacalo) a dotacie na eauticka skoncia a dopyt pojde pekne krasne do …
pocas krizi si nikto nebude kupovat 2x drahsie auto s tym, ze casom sa muto vrati na lacnejsej prevadzke
Zeptám se tady, dá se někde najít přesné místo stavby gigafactory 3?
Dotaz…. Ve videu se říká, že levná varianta modelu 3 bude letos v půlce roku… Osobně jsem to pochopil tak, že už začala… protože 6.2.2019 Elon tweetoval, že je už za 35k https://twitter.com/elonmusk/status/1093042991994830849?s=17 po slevách…. Ona bude ještě levnější varianta a nebo je to šotek… Občas říkám Tesla novinky taťkovi… tak ať ho nemystifikuji … Jinak bezva video… Klidný večer !
Vždycky byl cíl 35K před slevama a bez DPH. Tam Tesla ještě není, ale doufám, že to do konce roku zvládnout.
Přesně jak říká Martin. Musk mluví o momentálně nejlevnější verzi Modelu 3, která stojí 42 900 dolarů bez DPH, ale po započítání státního příspěvku a teoretických úspora oproti benzinovému autu se cena přiblíží 35 tisícům. V polovině roku se ale mají začít prodávat ještě levnější varianty, z nichž ta nejnižší by měla stát 35 tisíc dolarů bez DPH, bez příspěvku a bez započítaných úspor.
V USA je to stát od státu, není to federální daň. Někde VAT/sales tax je a někde ne. Ve většině (tuším krom 5 států) je.
Ono je hrozně důležité uvádět právě to DPH a to hlavně pro českého zákazníka. Spousta lidí, kteří netuší jak jsou tvořené ceny v USA má totiž tendenci používat klasický přepočet 35K USD * kurz = cena v ČR. Takže se pak hrozně diví že Model 3 nebude stát nějakých 800.000,- CZK a proč mají ti prodejci takové marže. Takže za mě prosím uvádějte v článku klidně ceny “bez DPH” aspoň to bude všem jasné, že CZ cena bude v nejlepším začínat na 1mil. (spíše tipuju trochu nad).
OK pánové… díky za ujasnění….
No od 98% k téměř 100% je to ještě řádný kus cesty. Myslím si, že se ještě hodně zapotí.
Souhlas. Osobně nevěřím, že se to letos stihne. HW3 hodně pomůže, ale to poslední procento prostě bude strašně obtížný problém, i když se budeme bavit jen o jízdě ve dne a za příznivého počasí.
Paretův princip či Pravidlo 80/20. V tomto případě 80% vývoje zabere 20% zdrojů (čas, náklady…). Zbylích 20% vývoje si vezme 80% zdrojů. Toto pravidlo v praxi docela dobře funguje a to i v jiných oblastech, než je vývoj.
Pokud řidi člověk taky to neni na 100%. O tom se mužem přesvědčit každy den kolik zemře na silnicich lidi. Autopilot aspon nekonzumuje drogy a alkohol 🙂