Elonovinky #66: Pokroky SpaceX ve znovupoužitelnosti

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha firmách – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku nebo Hyperloopu.

SpaceX letos začíná s vynášením prvních satelitů pro konstelaci Starlink, která bude ve výsledku čítat skoro 12 000 družic. To bude vyžadovat desítky až stovky startů Falconu 9, takže SpaceX potřebuje optimalizovat proces repasování použitých stupňů a zrychlit předstartovní přípravy. Pomáhají tomu například robot OctaGrabber, sklápění přistávacích nohou nebo ochota zákazníků létat s již použitými stupni.

Související články:

(V případě problémů s přehráváním videa zkuste navštívit původní článek na VTM)

Předchozí epizody Elonovinek:

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

16
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
J R
Host
J R

Objevila se nějaká informace o tom, jak jsou nové nohy konstrukčně řešené? Původní nohy měly uvnitř hliníkovou deformační zónu, která je však v znovupoužitelné verzi nepravděpodobná. Leda by šla snadno vyměnit, ale to si neumím příliš představit a také bych očekával, že to udělají ještě před sklopením. I současná verze zůstává po přistání nakřivo, takže něco nepružného tam být musí. Můj tip je něco na principu hydraulického tlumiče, který se po dosednutí uzamkne, tak bych rád věděl, jak moc jsem mimo.

J R
Host
J R

No, po dalším hledání a prohlížení fotografií si začínám myslet, že tam přece jen zůstala ta hliníková deformační zóna. Sice netuším kdy a jak se mění, ale nic, co by naznačovalo, že to je jinak, jsem nenašel. Našel jsem ovšem, že EM před časem psal, že výměna je jednoduchá a trvá jen pár hodin. Tak mu budu věřit. Přesto by to ale při plánovaném znovupoužití během 24h byl docela podstatný komplikátor.

chello
Host
chello

Napadá mě zdali nohy neskládají pouze na transport a v hale pak nevymění jen vyklápěcí mechanizmus a nebo tedy pouze pokud k nějaké deformaci dojde. A za těch 24 hodin musí stihnout i statický zážeh :-)?

Jirka
Host
Jirka

Nemyslím si, že dnes se snaží letět s Falconem v rozmezí 24h, to bude spíš úkol pro SHS. Dosáhnou nějakého dobrého času, třeba týdne a to si myslím, bude dobré až dost.

J R
Host
J R

Právě že se o to snaží a cíl je (byl) uskutečnit to ještě letos. Např. loni Musk říkal: “We intend to demonstrate two orbital launches of the same Falcon 9 vehicle within 24 hours no later than next year. That will be, I think, truly remarkable to launch the same orbit-class rocket twice in one day.”

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Já bych měl spíš podnět než dotaz, nedalo by se méně používat zrychlené záběry? Případně udělat komerční verzi pro laiky a pro zainteresované používat záběry nezrychlené, kde se ovšem dá v klidu se zaměřit na detaily dříve, než tam skočí další záběr? A nebo je problém v autorských právech a je nějaké omezení délky záběru?